10 September 2009

Portal Pelajar UDM di HACK!!! ni Bukan cerita bohong...

Salam...ketika entry ni diposkan aku baru lepas check kesahihan berita daripada sahabat aku, nuyu perihal portal student yang di HACK...koorang boleh baca entry die dan bukti vandalisme yang berlaku di http://nuyu88.blogspot.com/. Satu pihak ia seakan2 nampak macam hebat jer student boleh memasuki sistem teknologi maklumat UDM yang dikawal oleh PTM. Satu pihak lagi ia seolah2 menampakkan kelemahan kawalan dan security system dalaman UDM. Teringat aku macam mana aksi spiderman yang memanjat menara KLCC kite! Orang memperlekehkan sistem keselamatan kita yang mudah dibocori dan dimasuki orang luar. Kalau nasib koorang baik adala BUKTI pencerobohan yang dilakukan pelajar terbabit di www.sentral.udm.edu.my.
"Saya mengecam tindakan yang tidak berintegriti yang dilakukan oleh mahasiswa tersebut bagi menjaga nama baik UDM, Ilmu Demi Faedah Insan."

10 ulasan:

Unknown berkata...

harap saudara dpt bbuka kelip dan baca luahan pelajar mengenai wireles..
pada pendapat saudara.adakah pihak atas tahu semua rintihan pelajar??
100% semua mereka x pernah membaca forum pelajar dlm kelip..

Azrul berkata...

sush sgt ka nk hack portal??? hmmm..da lma org buat juz kali ni ada yg tunjukkn diri..ceh bakal nyusahkn org lain ni..

more silent u are..more u can hear..

Mohamad Shaiham Bin Ibrahim berkata...

Salam...

alah semua kerja manusia jat... ada nyer kelemahan kat mana2...

cuma, lepas ni UDM kn lbh berhati2 dan jangan ambil mudah benda ni... tambah2 lagi bila ia melibatkan kepentingan ramai student...

Evi LoLyta berkata...

baru hack portal.. student portal.. blum lg lecturer nye~ ahah.. so UDM kena tingkatkan security la pasni.. hoho jgn trace sape wat sudahh..

aunieZ berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
aunieZ berkata...

tgu kan entri saya dr pndangan seorang sains komputer student yang blaja network security hehe

izzuddin2020 berkata...

tindakan tidak beretika ini aku kutuk sekeras-kerasnya..ia dianggap sebagai tidak bermaruah dan tidak bertnggungjawb dan boleh mencalarkan imej Universiti!

Setiap masalah ada penyelesaian..semua org ada masalah yg pentig ikut lunas untuk diselesaikan

'Aizat Annur berkata...

salam semua..
to luqman,bg saya pihak atasan akan tahu masalah yg pelajar hadapi apabila kira gunakan saluran yg betul utk kemukakan aduan dan rintihan.Mungkin sdr luqman x terlibat dgn kumpulan mahasiswa yg bersama2 saya menghantar memorandum ke pihak atasn mengenai ketiadaan Pilihan raya kampus di UDM dan impaknya En Nordin sdr turun ke bawah.Tapi hakikatnya sdr boleh maklumkan pd MPP samada MPP itu berani utk naik ke atas utk berjuang soal ini terletak kpd keberanian mereka.

to azrul...mmg hack ni senang,kalo belaja mst interest nak praktikalkannye atau x,cume di mana kita gunakan dia utk kebaikan atau kerosakan...fikir2kan

to shaiham...btol tu,aku x salahkan pelajar cuma aku hairan dan jelik dengan kelemahan sistem teknologi maklumat kita...x hairan yuran pun student boleh tiba2 bayar...

to evi...mmg jgn trace sudah sbb implikasinya mmg berat-buang atau gantung belajar!hu3..harap2 dijauhkan

to haziqah...sy mengalu2kan pandangan sdri

to izzudin...btol tu,kita ada cara dan jalan utk luahkan sesuatu ketidakpuashatian.Maybe diaorg x berani atau xtau cara macam kita buat masa pilihanraya kampus dgn menghantar memorandum dan akhirnya pihak atasan sdr blh tahu.

sabir berkata...

padan muka udm jugak

Azrul berkata...

"cume di mana kita gunakan dia utk kebaikan atau kerosakan...fikir2kan"

hack xdala wt rosak apa2 pun beza dgn crack..suh la sapa yg wt tu pk sndiri hehe..