11 Disember 2009

Asbab aku tak ber"kapel" sejak berada di UDM???

Salam...Salam...Assalamualaikum!
(sajer nak suruh koorang jawab sebab memberi salam itu sunat menjawab itu wajib)

tazkirah ringkas. Sekian....dah habis ker?
belum la....he2
baiklah bagi menjawab persoalan yang dilontarkan kepada aku selama ini mengenai perihal tajuk di atas, suka aku jawab beberapa kenyataan yang mengatakan bahawa aku dah dimiliki adalah satu tuduhan yang tidak berasas sebab tidak ada cincin di jari manis aku...
teng
ok....
oklah,aku senaraikan 'alibi' yang menunjukkan asbab aku tidak ber'kapel' di UDM bukan disebabkan aku jual mahal, jual murah (macam YES jer...) ke ape2la tapi adalah...
1. Terlalu 'memanjakan' orang lain hingga lupa untuk 'memanjakan' diri sendiri
2. Tanggungan aku belum mampu untuk menanggung si 'dia' buat masa ini
3. Jalan terbaik untuk declaire dgn seseorang 'awek' bagi disunting menjadi ISTERI adalah bila aku dah keje...
4. Tak salah kot kalau nak kenal tapi masa aku kena bahagi pada si dia...erm
5. Selama 7 sem terlibat dgn badan pelajar, tak kira atas, bawah atau tengah semua sibuk...so in d last sem is my time 4 search somebody...
6. Nasihat dari orang2 berilmu penting dalam membimbing hidup kita. maksudnya aku nak dapatkan pandangan dari pensyarah aku terlebih DULU bila tertarik pada seseorang...
7. Perkahwinan itu umpama membina masjid. So, nak lukis pelan bukan senang. begitu juga dalam proses perkenalan utk kasih yang berkekalan bukanlah suatu yang senang.
8. Erm, ko nak kapel sampai bila? Elok kapel ditukar kepada tunag. So sume nak kena pakai duit. Ayoyo, malula kapel pakai duit pinjaman. OPS~!!!
9. Aku dah serik bercinta~ditinggalkan~dijanjikan~dikhianati :P
10. Famili aku ada sistem pengiliran kahwin. So buat masa ini abang 2nd aku kahwin, kak yong aku belum lagi...achik plak dah lama kapel,takpe kot adik kawen dulu dr abg...aku nak kumpul sedikit harta untuk bina sedikit keselesaan hidup selepas kahwin (Terengganu)

Faktor2 sampingan (ciri2 bakal isteri ku kelak...pergh macam poyo jer)
1. Perempuan solehah-bagi menegur aku tika kelalaian
2. Pandai memikat...bukan kopi janda~
3. Orang terengganu~btol ker?kalau dah jodoh terima jer...
4. Sedia tinggal bersama dengan ku di Terengganu (Pilihan jika jodoh luar terengganu)
5. Mampu memahami kesibukan aku jika dalam proses awal perkenalan...kalau terpikat di UDM
6. Saling ingat-mengingati dan pesan-memesan
7. Faham sikap dan sifat aku kalau mesra dengan semua orang~dont b GATAl!
8. Berharapkan dia seorang yang pandai ENGLISH dari aku, bukan apa boleh tolong bab2 yang aku tak faham...
9. Famili dia terima aku dan si dia hendaklah akur jika aku lebihkan ibu aku,bukan apa kasih isteri berpada2 tapi kasih ibu bawa ke syurga
10. Dialah ISTERI ku dunia dan akhirat..Amin

3 ulasan:

aunieZ berkata...

memang bgus pun x yah kapel2 ni
lagi2 ejat kn pmimpin yg terkenal
kalu skali jatuh krna cinta..imean jatuh kcundang msti frust mnonggeng
then x dpt concentrate dgn kpimpinan huhu ckp psl diri sndiri sbnrnye

bgus nye kalu sume laki mmgang pndirian mcm ejat..x de la mnderita sume prmpuan hoho :p

ahha best2 kawen ngn org ganu..i pon nk org ganu haha

yg ciri2 isteri tu mcm ade je pd sy haha tp x nk la ejat :p

insyaAllah sorg wanita solehah ada utk ejat tp yg pnting ejat kna jd soleh dulu ok :)

Mohamad Shaiham Bin Ibrahim berkata...

Sabda Rasul SAW :
" Dinikahi wanita itu kerana 4 perkara: Kerana agamanya, hartanya, rupanya dan keturunannya. Maka pilihlah kerana agamanya (yang utama) dan beruntunglah kedua-dua tanganmu".

Nasihat aku sebagai sahabat yang baik, tak payahlah nak couple2. Perempuan yang baik tidak akan suka perbuatan yang mendekati zina (couple). Kerana orang mukmin sentiasa akan menjauhi perkara yang haram dan juga syubhah (tidak jelas haram dan halalnya).

Satu lagi, sebagai seorang pemimpin kita akan sentiasa dalam keadaan perjuangan yang memerlukan tumpuan yang lebih. Jangan sesekali lalai dan dilalaikan dengan kerenah perempuan yang tidak halal untuk kita (belum kahwin). Perkara cintan cintun ini merupakan perkara merepek lagi bodoh yang menyebabkan lelaki jadi lembik dan dungu.

Nasihat ikhlas aku, berdasarkan pengalaman aku, tinggalkan lah perkara ini(couple).... nescaya ko akan menjadi pemimpin yang sejati dan berkualiti

'Aizat Annur berkata...

thanks bro~shaiham